Praktik er også kulturel læring

Hasna Ahmeds ansigt lyser op, så snart hun bevæger sig ned ad gangen mod SFOen på Bavnebakkeskolen.

 

”Hej Hasna! Dejligt at se dig, men det er da først i morgen, du skal komme,” udbryder en medarbejder og kommer ilende for at give Hasna en krammer.

 

Både Hasna, medarbejderne og børnene i SFOen på Bavnebakkeskolen i Støvring er ret godt tilfredse med det praktikforløb, som A2Bs konsulent i samarbejde med skolen har fået etableret. Siden begyndelsen af februar er Hasna mødt ind i praktik tre dage om ugen sideløbende med, at hun har gået på A2Bs Sprogcenter i Støvring for at lære dansk. Nu bliver praktikken forlænget yderligere 13 uger.

 

”Det er anderledes her end på sprogcenteret,” forklarer Hasna.

”Folk taler meget hurtigt, og jeg kan ikke forstå det hele, så jeg skal lytte mere. Det lærer jeg også noget af. Og det bedste ved praktik er at være sammen med kolleger og børnene.”

 

Der er ikke kun fokus på den sproglige læring i praktikforløbet. Også den sociale og kulturelle læring er vigtig, når A2Bs integrationskandidater kommer i praktik på en arbejdsplads.

 

”I den første praktik handler det både om at tale en masse dansk, som supplement til danskuddannelsen, men også om at få en mere brancherettet indsats, så kandidaterne bliver klar over, hvilke opgaver man løser i hvilke job, og hvordan tingene foregår på en dansk arbejdsplads,” fortæller A2B konsulent, Esmat Susanne Guindy.

”På den måde bliver kandidaten bedre rustet til et job.”

 

Begge dele er også i centrum for Hasna. Før hun begyndte sit praktikforløb, fik hun en grundlæggende introduktion til, hvordan reglerne er i en dansk institution fx at vi ikke må slå børn i Danmark.

 

”Det er heller ikke godt at gøre i Syrien, men man kommer ikke i fængsel,” siger hun og tilføjer, at Danmark og Syrien minder om hinanden på mange punkter.

”Der er ikke stor forskel.”

 

De tre dage om ugen, hvor hun er i praktik, er hun tit at finde på værkstedet, hvor børnene kan lave forskellige kreative aktiviteter.

 

”Børnene er rigtig glade for Hasna, for hun har tid og er tilgængelig. Og så kan man bare se på hende, at hun er vild med børn,” siger Pia Johansen, som er leder af SFOen.

”Jeg var slet ikke betænkelig, da vi blev kontaktet om et praktikforløb. Vi får jo et par ekstra hænder, samtidig med at vi er med til at løfte en vigtig samfundsopgave.”

 

Udover det sproglige og brancherettede er praktikken også en introduktion til den danske kultur. Hasna har været med til at lave påskepynt, og hendes mentor giver hende en masse røg, så hun også lærer noget om dansk humor.

 

”I og med at Hasna bærer tørklæde, er hun også med til at lære vores elever noget. Hun kan være med til at nedbryde fordomme og vise, at vi sagtens kan have det godt sammen på trods af vores forskelligheder,” siger Pia Johansen.