Arbejdsgiver: Stil krav og vær forstående, når du ansætter en flygtning

Det kræver en indsats, men man får en dedikeret, loyal og dygtig medarbejder ud af det, fortæller en arbejdsgiver, der – efter at have haft en flygtning fra A2Bs aktiveringsforløb i Fredericia i praktik og løntilskudsjob – nu har fastansat ham.

’Der har været bump på vejen, og jeg har måttet have flere samtaler med både Waseem, hans konsulent hos A2B og kommunen undervejs. Men vi har ikke givet op, og vi er endt med at få en meget dygtig og dedikeret medarbejder. Det er dejligt at kunne sige, at man har været en del af det positive projekt.’
Sådan siger Farshid Shirzad, der er Operation Director hos Bureau Veritas og chef for syriske Waseem Shehadeh, der efter praktikforløb og løntilskudsjob hos virksomheden nu er blevet fastansat på fuld tid som administrativ assistent.
’Gevinsten ved at have brugt vores tid på at udvikle og hjælpe ham er stor, for vi har nu fået en medarbejder, der er glad for sit job og meget loyal, fordi virksomheden har givet ham den her chance,’ fortsætter Farshid Shirzad.

Praktik og løntilskud

Waseem Shehadeh er oprindelig fra Syrien, hvor han arbejdede som business controller i bilbranchen. Da han kom til Danmark som flygtning, begyndte han på Danskuddannelsen på A2Bs sprogcenter i Fredericia, og A2B stod også for hans aktivering.
Her hjalp virksomhedskonsulent Casper Skouboe Madsen med at afklare syriske Waseem Shehadehs kompetencer og jobønsker og dernæst etablere praktikpladsen som kontorassistent i Bureau Veritas. En praktik, som senere blev til et job i løntilskud og nu en fastansættelse, som Waseem Shehadeh er både glad for og stolt over.
’Nu går det rigtigt godt. Jeg tager ansvar for opgaverne, mine kolleger og min chef kan stole på mig. Jeg står for at lave nogle strategier, som de er glade for, og så forbedrer jeg mit danske sprog hver dag. Jeg er så glad for mit arbejde og for, at de gav mig chancen,’ siger han.
Inden fastansættelsen kom i hus var der dog både i praktikken og i løntilskudsjobbet nogle kulturelle udfordringer, som skulle løses, fortæller Waseem Shehadehs chef.

(Artiklen fortsætter under boxen)

  1. Vær tålmodig og vær indstillet på at skulle forklare ting to eller tre gange. Accepter, at der er brug for gentagelser, når både sprog, job og kolleger er nyt.
  2. Vær ærlig og direkte og reager og vejled, så snart der er behov for det. Det kan virke hårdt, men det er nødvendigt for at de lærer de skrevne og uskrevne regler at kende. 
  3. Insister på altid at tale dansk med flygtningen og kræv, at de deltager i danskuddannelse. Et godt dansk er fundamentet for at blive taget alvorligt og forstået korrekt.
  4. Sørg for, at en kollega bliver udpeget som mentor og får tid til at hjælpe den nye kollega både fagligt, sprogligt og socialt. 

Hårde snakke

’Vi var nødt til at tage nogle snakke med Waseem for blandt andet at tale med ham om, hvordan man på en dansk arbejdsplads kommer til tiden, hvordan man tager ansvar, og hvordan vi ønskede, at han skulle løse opgaverne. Jeg var ærlig over for ham og til tider nok også lidt hård, men jeg har selv oplevet, hvor vigtigt det var, at nogen gav mig en chance og hjalp mig med at finde mig tilrette på det danske arbejdsmarked, da jeg for mange år siden kom til Danmark som flygtning fra Iran. Så jeg ved, hvad der skal til,’ siger Farshid Shirzad og fortsætter.
’Bureau Veritas har en CSR-politik, der blandt andet handler om, at vi skal ansætte flygtninge og tage flygtninge i praktik. Derved mener jeg også, at det er vores forpligtigelse at stille krav til dem og lade dem vide, hvordan tingene skal være, så vi på den måde er med til at uddanne dem i, hvad man skel leve op til for at passe et arbejde i Danmark’.

En dedikeret mentor

Selv om der i praktiktiden og løntilskudsjobbet var behov for vejledning, gode råd og for at stille skrappe krav, og selv om der var brug for at gentage tingene, så holdt både chefen og en engageret kollega fast i, at Waseem Shehadeh skulle have chancen. 
Lars Andresen, der er quality assistent i Bureau Veritas, insisterede således over for ledelsen på, at Waseem kunne blive en gevinst for virksomheden. Og Lars Andresen tog rollen som Waseems mentor på sig:
’Jeg kunne se noget i ham, men det var også tydeligt, at han ikke leverede og havde brug for hjælp på nogle områder. Min retfærdighedssans bød mig, at vi skulle give ham en chance, og jeg meldte mig til at tage ham under mine store vinger,’ siger han med et smil.

En rigtig god medarbejder

Han brugte tid på at sætte Waseem Shehadeh ind i alle de skrevne og uskrevne regler på virksomheden, forklarede ham hvad der forventes af en medarbejder i Bureau Veritas, og hvordan man løser opgaverne og kommunikerer med kolleger. Og så lærte han ham at spørge igen, når han ikke forstod en besked. 
’Jeg er sgu blevet rigtig glad for ham, han er vokset med opgaven. Han har udviklet sig og har forstået alvoren, og han er blevet en rigtig god medarbejder,’ siger Lars Andreasen. 
Waseem Shehadeh er også glad for, at hans mentor, chef og hele virksomheden har brugt kræfterne på at sætte ham ind i en dansk arbejdsplads:
’Det var svært i begyndelsen, for der er en helt anden kultur på en danskarbejdsplads, end den jeg kender fra Syrien. Men nu går det rigtigt godt for mig, og jeg er glad,’ siger han.